Stresshormonen en "foute" trek zorgen voor meer buikvet.

Page content

article content

Stresshormonen en foute trek

In tijden van stress is het niet verwonderlijk dat je minder zin hebt in het eten van worteltjes, komkommer en salades. Het ontwikkelen van buikvet heeft direct te maken met de aanmaak van stresshormonen. Ons lichaam is daar al duizenden jaren geleden op voorbereid.

Eten mogen we elke dag om te overleven.. Waarom genieten we er dan niet volledig van?

Maak kennis met een effectieve oefening om veel meer te genieten van lekker eten.

Minder buikvet door meditatie

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die een training mindful eten in combinatie met meditatie volgden veel minder buikvet hebben dan mensen die geen programma volgden.

Wanneer we stress ervaren maken we stresshormonen aan. Ons lichaam reageert op stress op dezelfde manier als duizenden jaren geleden. Het maakt zich klaar voor de strijd: Aanvallen? Of juist zo snel mogelijk uit de voeten maken?

In beide opties zijn er extra brandstoffen nodig: Meer bloed naar de armen en benen, het zicht wordt scherper en bepaalde delen van de hersenen worden actiever. Dan vraagt het lichaam om extra brandstof om al die taken uit te voeren.

Dat geeft de drang om extra koolhydraten en suiker te eten. Deze worden snel omgezet in energie. Zie je hoe het werkt?

Daarom is het niet verwonderlijk dat je in tijden van stress minder zin hebt om salade en worteltjes te eten.

Jouw lichaam maakt geen onderscheidt tussen onmiddellijk gevaar en ingebeeld gevaar. Het doet gewoon waar het duizenden jaren geleden al is op voorbereid.

Ook eenzaamheid kan verleiden

gezellig eten

Een zebra zal je niet snel op zijn gemak zien grazen als er een leeuw in de buurt is. Bij eten hoort nog steeds een gevoel van veiligheid. Eenzaamheid kan ons ook nu nog verleiden om meer te eten.

We hebben allemaal eten nodig. Is het dan geen goed idee om daar te tijd voor te nemen en ervan te genieten? Een rust moment te beleven tijdens het eten?

Oefening plezier krijgen in eten

Doe de volgende oefening mindful en met plezier. Het beste is de houding aan te nemen van een jong en nieuwsgierig kind.

Dat kind leeft nog steeds in ons. Stel je voor hoe je de wereld beleefde toen deze nog magisch voor je was...

 

mindfull eten oefening

Pak even 2 rozijntjes, of een alternatief. Concentreer je er volledig op. Alsof je nog nooit eerder een rozijn hebt gezien.

Houd de rozijnen in je hand en kijk hoe het licht erop valt.

Merk in de detail de verschillen op. Welke verschillen zijn er in structuur, vorm, gewicht en grootte?

Neem een van de rozijnen en bestudeer de structuur. Je kan er een beetje in knijpen, of eraan trekken. Geniet van wat je ziet.

En stel je denkt nu: "Wat is dit raar.." of Waar ben ik nou mee bezig?" Laat die gedachten voor wat ze zijn en concentreer je opnieuw op het rozijntje, zonder oordeel en nieuwsgierig.

Ruik aan de rozijntjes, hou ze vlak onder je neus. Geniet van de geur de ze wellicht hebben.

Hou de rozijntjes even naast je oor. Wrijf erover en knijp erin. Welk geluid hoor je? Maken ze geluid?

Raak de rozijnen even voorzichtig aan met je lippen. Wat voelt anders dan je vingers in huidcontact?

Breng nu de rozijn langzaam naar je mond. Loopt het water je al in de mond? Merk dat je arm geen moeite hoeft te doen om de juiste positie te vinden.

genieten van lekker eten

Leg de rozijn voorzichtig in je mond en merk op hoe je mond deze ontvangt. Zonder erop te bijten. Let op de gewaarwordingen.

Begin nu heel bewust en langzaam te kauwen. Let op de smaken die loskomen.

Blijf langzaam kauwen, wat gebeurt er met het speeksel in je mond?

Merk op hoe de samenstelling van de rozijn verandert. Let op alles wat een nieuwe ervaring voor je is.

Bereid je voor om de rozijn door te slikken. Maak daar een heel bewust moment van. Wacht tot je klaar bent met kauwen en slik hem dan door.

Welke sensaties voel je wanneer je de rozijn doorslikt? Volg de rozijn op weg naar je maag. Merk op dat je lichaam nu precies een rozijn voller is. Welke smaak proef je nog? Wat doet je tong? Wil je nog een tweede rozijn eten?

Het zou goed kunnen dat je na deze oefening wat rustiger en kalmer bent. Je kunt dit doen met andere voeding en ook met drinken. Stel je eens voor dat je een hele maaltijd op deze manier zou eten? Probeer het een keertje.

Ik hoop je hiermee te inspireren om bewuster te genieten van lekker eten en meer rust te vinden.

Comment Section

1 reactie op “Stresshormonen en foute trek


Door Josephine op 30 september 2014

Ha ha ha Jasper,
ja, je hebt me geinspireerd door me te laten lachen.

Het lijkt me ontzettend grappig om dit met een groepje te doen en er een wedstrijdje van te maken wie weer iets nieuws aan het rozijntje kan ontdekken.
Of met kinderen, die zijn daar waarschijnlijk nog veel beter in dan volwassenen.

Of juist met een stel advocaten of accountants en mogen toekijken van een afstandje.

Geweldig, dank je wel
Ik ga kijken wie ik ook zo gek kan krijgen om het samen te doen...

Plaats een reactie


*