Optin Arrow
Gratis E-Book
headershadow

Latest Blogposts

Gezond eten

Wat is gezond eten?

Je hebt eten nodig, want voeding levert energie en andere stoffen die je nodig hebt om te kunnen functioneren en niet ziek te worden. Maar voeding is niet altijd gezond. Je kunt teveel eten en verkeerd eten. En teveel eten leidt tot overgewicht en dat heeft risico's. Ook kun je verkeerd eten zoals bijvoorbeeld teveel verkeerde vetten. Daarmee vergroot je het risico op hart- en vaatziekte.

Gezond eten en regels

Waarschijnlijk loopt je hoofd over van kennis over gezond eten en heb je gedurende je leven een heel wat opgeslagen aan leefregels. Zaken als calorieën, combinaties van voedingsproducten, beweging, tijdstippen van eten en vetgehalten van producten.

Hoe meer je weet over gezonde voeding hoe meer regels elkaar beginnen tegen te spreken. Dus sommige regels over gezonde voeding beginnen vragen op te roepen. En de antwoorden die je hierop vindt leveren weer nieuwe regels op. En nieuwe regels en trucjes beginnen je gezonde verstand te verdringen.

Misschien ben je wanhopig geworden en alle grip over gezonde voeding kwijtgeraakt. Je hebt geen houvast meer en bent moedeloos alle pogingen om gezond te leven aan het verdringen. Je kiest meer en meer voor wat de verpakking beloofd: “nul procent vet, ‘Suikervrij” of “Cholesterol verlagend”.

Gezond eten en behoeften

Je lichaam geeft feilloos te kennen waar het behoefte aan heeft. Je hebt een gevoel van trek wanneer het behoefte aan brandstof heeft en je krijgt trek in een bepaalde smaak als het behoefte heeft aan een bepaald soort voeding. Geef deze twee behoeften de ruimte en geniet van natuurlijke voeding.

Gezond eten en koolhydraten

Koolhydraten en vetten hebben we nodig voor onze energie, ze geven de kracht om lichamelijke prestaties te leveren. Koolhydraten hebben het grootste aandeel in onze voeding. In een gezonde voeding balans komt 40-70% uit koolhydraten. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn:

  • Granen
  • Meel producten
  • Brood en gebak
  • Suikers
  • Chocolade
  • Jams
  • Aardappelen
  • Peulvruchten

Koolhydraten zijn in te delen naar verteerbare- en niet verteerbare koolhydraten. Zetmeel en suikers behoren tot de eerste groep. Het lichaam maakt er glucose van. Dat lukt niet met niet verteerbare koolhydraten: de voedingsvezels. Deze worden wel in de dikke darm afgebroken. Volkoren producten bevatten veel voedingsvezels. Alle koolhydraten worden in ons spijsverteringskanaal afgebroken en komen via onze voeding als glucose in ons bloed terecht, behalve voedingsvezel.

We kunnen onze energie het beste uit zetmeel dat in peulvruchten, brood, granen, knollen, wortels en aardappelen zit. Deze koolhydraten moeten eerst in ons darmkanaal worden afgebroken tot enkelvoudige suikers, die dan pas in ons lichaam worden opgenomen. Dit omzettingsproces kost meer energie dan bij suiker.

Bovendien vertraagt de aanwezigheid van voedingsvezel de vertering van zetmeel. Op die manier komt de glucose uit zetmeel meer geleidelijk in ons lichaam dan suiker. Dat betekent een evenwichtiger bloedsuikerspiegel met minder schommelingen. Bij gezond afvallen wil je zoveel mogelijk een evenwichtig bloedsuikerspiegel nastreven.

Onverzadigde vetzurenGezond eten en vetten

Vetten zijn essentieel voor onze gezondheid. Veel mensen die veel diëten en jojo-en met gewicht hebben een "vetfobie" vanuit de angst om teveel calorieën binnen te krijgen. Vetten zijn niet per definitie slecht. Er zitten vitamine in: vitamine A,D en E.

Iedereen weet inmiddels wel dat er verzadigde- en onverzadigde vetten zijn. Het gebruik van verzadigde vetten vergroot de kans op hart- en vaatziekte. Verzadigde vetten zitten in volle melk, roomboter, volvette kaas en in andere dierlijke producten.

Dat wil niet zeggen dat plantaardige producten automatisch beter zijn. De aanduiding "zuiver plantaardig"op margerine en bakproducten zegt in dit opzicht ook niet alles. Let vooral op het gehalte aan onverzadigde vetzuren en transvetten op de verpakking. Bedenk dat verzadigde vetzuren in veel producten voorkomen zoals koekjes, gebak en chips.

Wil je verantwoord en gezond afvallen zijn onverzadigde vetzuren dus een betere keus. Onverzadigde vetzuren zitten in producten als pinda's en vette vis. Ook in plantaardige olieen, zoals zonnebloem-, soja- en olijfolie.

Gezond eten tips voor vetgebruik

  • Gebruik per maaltijd bereiding niet meer dan 15 gram margarine of olie
  • Gebruik een pan met anti-aanbaklaag en gebruik minder vet
  • Vervang in saus en soep een scheut room door melk of yoghurt
  • Bak en frituur op hoge temperatuur dan neemt een gerecht minder vet op
  • Verwijder na het bakken eventueel het vetrandje van het vlees
  • Haal na bereiding van kip het vel eraf, daar zit veel vet in
Meer gratis afvallen-tips!!
Meld je aan voor updates van dit blog EN ontvang direct het gratis EBOOK Afvallen-Zonder-Dieet.

Jasper: "Dit programma is niet ontstaan vanachter een bureau, vooral uit levenservaring. Ik heb er lang over gedaan om uit mijn destructieve patronen te komen. Terwijl het veranderen van patronen verrassend eenvoudig kan zijn.
More about

0 reacties op “Gezond eten

Plaats een reactie

*