Overgewicht in de overgang. Krijg controle over hormoonhuishouding

Page content

Overgewicht in de overgang

Vele vrouwen in de overgang hebben last van overgewicht in de overgang. Het is daarom van belang om de balans tussen voedselinname en energieverbruik weer in de juiste balans te krijgen.

Herverdeling en buikvet

Bij de meeste vrouwen voor de overgang zit het vetweefsel meestal op de benen en heupen. In de overgang verplaatst dit zich meer naar de buik.

Buikvet geeft een verhoogd risico op diabetes en hart-en vaatziekten. Vrouwen die al overgewicht hadden voor de overgang moeten hier extra op letten.

Hormoonhuishouding

In de overgang daalt het oestrogeengehalte in het lichaam flink, waardoor het lichaam minder calorieën verbrandt. Ook de testosteronproductie daalt tijdens de overgang. Normaal wordt testosteron ( een mannelijke geslachtshormoon) in kleine hoeveelheden in de eierstokken aangemaakt. Het lage testosterongehalte zorgt voor verlies van spiermassa en toename van de vetmassa.

Door de afname van spiermassa heeft het lichaam ook minder behoefte aan energie en dus aan calorieën. Wanneer je geen veranderingen in je eetpatroon aanbrengt, zal het overschot aan calorieën als vet worden opgeslagen en dan met name in de buikregio.

Tips om overgewicht in de overgang te voorkomen

Om overgewicht in de overgang tot het minimum te beperken is het zaak om tijdens de overgang goed op je voeding te letten.

  • Gebruik weinig vet en suiker.
  • Eet veel groente en fruit.
  • Matig met frisdranken, gezoete vruchtensappen en alcohol.
  • Eet gevarieerd en gezond en gevarieerd.
  • Drink minimaal 1,5 liter water per dag

Zoals je waarschijnlijk weet zijn dit voedingstips die niet alleen in de overgang van belang zijn. Als je deze tips opvolgt zal de kans op overgewicht afnemen.

In de overgang wordt de spiermassa wel sneller afgebroken. Om dat tegen te gaan zal je dus meer spiermassa moeten ontwikkelen. Dat kan maar op één manier: voldoende bewegen.

Dat kan op alle mogelijk manieren. Je kan naar de sportschool of bij een club sporten. Maar ook bewegen in en om het huis is een prima manier om voldoende beweging te krijgen. Maak een wandeling, neem de trap in plaats van de lift. Doe boodschappen met de fiets en niet met de auto.

    Comment Section

    0 reacties op “Overgewicht in de overgang

    Plaats een reactie


    *