Buikomvang meten. Hanteer deze tabel voor je gezondheid.

Page content

Buikomvang meten

Indien je volgens de BMI berekening overgewicht hebt wil dat nog niet zeggen dat je ook een verhoogd risico loopt op gezondheidsklachten. Daarvoor is de BMI meeting te beperkt.

Om duidelijk te krijgen of je overgewicht ook inderdaad een risico voor je gezondheid is kan je beter je buikomvang meten.

 

Onderzoek wijst uit dat mensen met een gezond BMI, maar met vet rond hun ingewanden een hoger overlijdensrisico hebben dan mensen die zwaarlijvig zijn.

Een belangrijke risicofactor voor o.a. diabetes type 2 (suikerziekte) en hart- en vaatziekten, is een te grote vetophoping in je buikholte. De mate van vetophoping in je buikholte kan worden bepaald door de buikomvang te meten.

Om een betrouwbaar resultaat te krijgen ga je als volgt te werk bij het buikomvang meten:
Leg een centimeter om het smalste deel van je middel (tussen je onderste rib en de bovenkant van je heupbeen). Adem vervolgens uit en ga dan de buikomvang meten.

In onderstaande tabel kan je zien of jouw buikomvang een risico voor je gezondheid betekent.

BuikomvangHoe sta je ervoor?
ManVrouw
94 cm of minder80 cm of minderVetpercentage is prima. Hou dit zo!
94 en 102 cm80 en 88 cmZorg dat je niet aankomt. Als dit wel gebeurd neemt je risico toe.
102 cm en meer88 cm en meerJe loopt een verhoogd risico en zal moeten afvallen

OP deze site lees alles over voeding, gewoonte doorbreken en mentale dieet tips. Of download het gratis E-Book en begin meteen.

    Comment Section

    0 reacties op “Buikomvang meten

    Plaats een reactie


    *