Direct GRATIS toegang
Download nu>>

Page content

article content

15 tips voor een slank lijf

Leer van deze 15 tips om gewicht te verliezen zonder jezelf een dieet op te leggen. Het zijn tips voor afvallen die je makkelijk in je dagelijks leven kan integreren.

De beste tips gaan over waarom we minder zouden moeten eten en er meer voor moeten betalen. Beter voor onze gezondheid, het milieu en ecosysteem wereldwijd.

Eenvoudig toepasbare tips die je makkelijk kan integreren in je dagelijks leven.

 #1 Betaal meer en eet minder

Gezonde voedingsmiddelen zijn een beetje duurder dan bewerkte en voedingsloze producten. Pure producten verzadigen veel beter. Door te kiezen voor echt voedsel betaal je iets meer.  Maar je heb veel minder nodig.

Een vergelijking: Ik ben dol op brood, kan er wel 4-5 sneden op, vooral met lekker beleg. Terwijl wanneer ik voor spelt-brood kies al na 2-4 sneden ben verzadigd.  Bovendien hou ik uren langer dat verzadigd gevoel vast.

 #2 Eet minder

tips voor afvallenHeb je weleens een dikke eekhoorn in het bos gezien? Vast niet. Toch heeft hij vaak een voorraad aan voedsel.

Instinctief weet een eenhoorn een ideaal gewicht te monitoren om roofdieren te kunnen ontsnappen. Daarom zie je ze ook nooit lekker uitbuiken na een overvloedige maaltijd. Overeten is levensgevaarlijk...

#3 Stop met eten voordat je vol bent

In het algemeen wordt de stelregel gehanteerd dat je ca 70% van de maag mag vullen. In Frankrijk zegt men “Ik ben verzadigd” en niet “Ik zit vol”.
Een groot verschil met het gevoel van ik ben vol of heb geen honger meer..

#4 Eet wanneer je trek hebt, niet vanuit verveling

Vaak eten we omdat we ons vervelen of uit gewoonte of om onszelf te belonen. Ben je niet hongerig genoeg om een appel te eten? Stel jezelf de vraag: "Heb ik echt honger?"

#5 Consulteer je maag

Eet langzaam en zorg ervoor dat je maag het signaal 'voldoende brandstof ' aan je hersenen doorgeeft. Dat duurt circa 20 minuten. Voel tijdens een maaltijd meerdere malen of je verzadigd bent. Eet met aandacht.

#6 Eet langzaam

Een indiaans spreekwoord zegt: Drink je eten en kauw je drinken.Met andere woorden: Eet langzaam en kauw genoeg om je eten vloeibaar te maken.  Beweeg je drinken lang genoeg in je mond voordat je het doorslikt.

#7 Gebruik kleinere borden en glazen

Hoe groter de porties, hoe meer we eten. Onderzoek heeft aangetoond dat door het gebruik van een bord van 24 cm doorsnede i.p.v. een bord van 30 cm resulteert in een consumptie vermindering van 22%!

#8 Eet maaltijden

Voorheen aten we drie maaltijden per dag, maar tegenwoordig eten we continue. Tijdens het autorijden, T.V. kijken, achter de computer en tijdens het werken. Beperk je echte maaltijden. Maximaal 4-6 maaltijden, zolang je het dan tot ‘echt eten’ beperkt.

#9 Beperk je snacks tot onbewerkte planten

Als we het hebben over tussendoortjes en snacks heeft vrijwel iedereen daar een beeld bij van producten die zout, vet en suiker bevatten.  Als je wilt ‘snacken’ beperk je dan tot fruit, groente en noten.

de beste afvallen tips

#10 Koop brandstof voor je lichaam niet op dezelfde plek waar je brandstof voor je auto koopt

Tankstations genereren een steeds groter deel van hun omzet door de verkoop van voedsel. Dat zijn in merendeel bewerkte voedingsmiddelen die leiden tot overgewicht. Neem zelf-bereide maaltijden mee.

#11 Eet aan tafel

Zodra je aan je bureau eet of bij de T.V.,  ga je op automatische piloot. Recent onderzoek toont aan dat je ca 25% meer eet als je uit automatisme eet. Eet aan tafel en met aandacht.

#12 Eet minder alleen

Als je in gezelschap eet wordt de neiging om je vol te proppen wordt veel kleiner.

#13 Laat iets op je bord achter

In het algemeen zijn we opgegroeid met de stelregel: ”Je moet je bord leegeten!”. Een overtuiging die belemmerend werkt om slank te blijven. Schep minder op en eet langzaam, laat gerust wat op je bord achter als je bent verzadigd.

#14 Kook zelf

Als iemand anders kookt, heb je geen controle over de gebruikte ingrediënten. Dat betekent dus ook de door de industrie bewerkte maaltijden (in laboratoria). Dus kook zoveel mogelijk zelf.  Na met aandacht gekookt te hebben is je trek ook veel minder.

#15 Breek de regels af en toe

Het is goed om bewust met gezonde voeding bezig te zijn. Obsessief gedrag is slecht voor je gezondheid.12 afvallen tips

Goed dus om af en toe de regels te breken. Verlaat alleen je dagelijkse gezonde routines niet helemaal!

Kun jij deze afvallen tips verder aanvullen met een tip die je zelf toepast om gezonder te leven? Deel deze hieronder!

Comment Section

1 reactie op “15 tips voor een slank lijf


Door Lia op 13 mei 2015

Regel 7 en 13
Ik kook gewoon niet meer dan de normale portie die we eten.Ik weeg alles wat ik kook vooraf b.v. mijn aardappelen 100 gr.[als ik die een keer eet].Vlees een klein stukje en groenten voldoende. Kan ik niet eens 2x opscheppen en kan van een gewoon bord eten en hoef niets weg te gooien!
Al de andere regels zijn prima!
Regelmaat in de maaltijden vind ik ook belangrijk.Anders ga je lopen zoeken naar iets om te eten en is dan vaak minder gezond.

Plaats een reactie


*