Valsspeelmaaltijden

Page content

Valsspeelmaaltijden

article content

Valsspeelmaaltijden

Valsspeelmaaltijden zijn misschien de reden waarom jij niet afvalt
Diëten is een grote uitdaging, en hoe hoger je de lat voor jezelf legt, hoe moeilijker het wordt om vol te houden. Dat is erg logisch, maar toch kan het een grote bron van frustratie zijn, en dan is het moeilijk om de verleiding van een zogenaamde valsspeelmaaltijd te weerstaan.

Wat is een valsspeelmaaltijd?

Engelse voedingsdeskundigen hebben het vaak over cheat meals. De naam zegt het eigenlijk zelf: Zie je een dieet als een spel met strikte regels, dan is een valsspeelmaaltijd elke maaltijd die niet binnen de regels van dat spel thuishoort.

Heb je ervoor gekozen om een koolhydraatarm dieet te volgen (een erg slimme keuze trouwens!) dan telt een maaltijd boordevol pasta (en zeker het ijsje achteraf!) als een valsspeelmaaltijd. Wat je dus als valsspelen beschouwt, hangt af van de regels.

Er zijn echter ook maaltijden die voor bijna iedereen, zelfs wie niet op dieet is en gewoon gezond probeert te eten, tellen als valsspeelmaaltijden. Een zware fastfood maaltijd of een voorverpakte kant-en-klaar hap zijn slecht voor je, ongeacht de regels van je dieet.

De invloed van valsspelen op je dieet

Nu moeten we eerst even eerlijk zijn en toegeven dat valsspeelmaaltijden niet altijd drastische gevolgen hebben. Het is niet omdat je één keer hebt gezondigd tegen de regels van je dieet, dat je daarom moet opgeven. Dat is helemaal de foute mentaliteit!

Het is echter wel zo dat valsspeelmaaltijden geen gewoonte mogen worden, want dan heb je er natuurlijk niets aan en zal je alleen maar dikker worden. Wanneer het je niet lukt om snel af te vallen, is dat niet altijd de schuld van je dieet.

Misschien zijn er simpelweg te veel valsspeelmaaltijden in je dagelijkse eetgewoonten geslopen. De conclusie lijkt duidelijk: probeer valsspeelmaaltijden tot een absoluut minimum te beperken!

Hoe ga je valsspeelmaaltijden te lijf?

Heb je vastgesteld dat valsspeelmaaltijden een belangrijke invloed hebben op je eetgewoonten en dus op je gezondheid, dan is het tijd om dat probleem bij de wortel aan te pakken. Vraag jezelf in de eerste plaats af waarom je vals speelt.

Vind je het moeilijk om gemotiveerd te blijven wanneer de resultaten van je dieet op zich laten wachten? Negeer dan gewoon de weegschaal voor een paar weken, en je zal merken dat je motivatie vanzelf terugkomt omdat je je beter in je vel voelt.

In veel gevallen vind je de oorzaak van valsspeelmaaltijden echter in sociale omstandigheden die het simpelweg heel moeilijk maken om gezond te eten. De feestdagen zijn daar een perfect voorbeeld van.

Soms ben je te gast bij familie of vrienden en is wat er geserveerd wordt weliswaar verrukkelijk, maar ook een absolute valsspeelmaaltijd. Het is erg moeilijk om op zo’n moment aan je principes vast te houden, en een enkele keer zondigen tijdens de feestdagen is niet meteen een ramp.

Het echte probleem begint pas wanneer je door die ene valsspeelmaaltijd de moed verliest en je dieet dan maar meteen overboord gooit.

De oplossing

De oplossing is eigenlijk heel simpel. Ga niet op dieet, stel jezelf geen strikte regels op, maar ga gewoon gezond eten door echte voeding tot je te nemen. Laat je voeding enkel bestaan uit voedsel dat uit de natuur komt zoals vlees, vis, ei, noten, groenten, fruit, olie, zaden en pitten.

Je zal merken dat je al snel minder behoefte hebt om überhaupt vals te spelen en dat als je het doet daarna meteen weer zin hebt om je gezonde gewoonten op te pakken! Wil jij ook nooit meer op dieet? Klik dan hier!

Comment Section

0 reacties op “Valsspeelmaaltijden

Plaats een reactie


*