Het South Beach dieet is een effectieve manier om af te vallen

Page content

South Beach dieet

article content

South Beach dieet

Het South Beach dieet is  ontwikkeld door de Amerikaanse dokter Agatson, een bekende cardioloog. Volgens Agatson is het eigenlijk geen dieet maar een leefwijze. Bij het South Beach dieet, ook wel Miami dieet genoemd, worden alleen goede koolhydraten en vetten gegeten.

Je hoeft niet op de calorieën te letten. Ook hoef je geen honger te lijden en mag je net zoveel eten totdat je verzadigd bent. Het South Beach dieet wordt vaak vergeleken met het Atkins dieet. Het grote verschil is dat het Atkins dieet geen onderscheid maakt tussen goede en slechte koolhydraten en vetten. Het South Beach dieet doet dat wel.

Met het South Beach dieet val je de eerste twee weken 3 tot 6 kilo af en daarna ca 0,5 tot 1 kilo per week

Goede koolhydraten hebben een lage glycemische index en zitten vooral in vezelrijk voedsel. De glycemische index geeft aan hoe snel de koolhydraten door het lichaam worden opgenomen en de mate waarin dit leidt tot verhoging van de bloedsuikerspiegel. Goede koolhydraten zitten in ongeraffineerd voedsel zoals zilvervliesrijst, volkoren pasta en bruin brood.

Slechte koolhydraten, met een hoge glycaemische index zitten in geraffineerd vezel-arm voedsel zoals wit brood, witte rijst en gewone pasta. Goede vetten zijn de meervoudig onverzadigde vetten (m.n. omega-3 vetten) Deze zitten vooral in visolie en plantaardige olie. Slechte vetten (transvetten) zitten bijv. in varkensvet en roomboter.

Het achterliggende principe is dat de slechte koolhydraten leiden tot insulineresistentie waardoor overgewicht en diabetes (suikerziekte) kan ontstaan.  Doordat de insuline er niet goed in slaagt om de vetten en koolhydraten te verbranden, worden deze opgeslagen. Doordat je daarnaast geen verzadigd gevoel hebt, zal het lichaam blijven vragen om koolhydraten. Zodra de inname van slechte koolhydraten vermindert, zal de insulineresistentie verminderen en zal men afvallen.

Het South Beach dieet in 3 stappen

  1. De strenge afslankfase. De fase duurt 2 weken. Het lichaam moet ontwennen aan de honger naar koolhydraten. De basisvoeding bestaat uit magere vis, mager vlees, groente en een beperkte hoeveelheid magere melk en kaas. Tijdens deze fase valt men 3 tot 6 kilo af.
  2. De overgangsfase. Deze fase duurt totdat het streefgewicht bereikt is. Er worden geleidelijk aan weer koolhydraten aan het dieet toegevoegd. Ook fruit en volkoren graanproducten worden weer aan het menu toegevoegd. Het gewichtsverlies in deze fase is 0,5 to 1 kilo per week. Deze fase kan vrij lang duren en is daarom ook de moeilijkste fase.
  3. De Stabilisatiefase. In principe mag je alles eten zolang je er niet van aankomt. Het gewicht dient te stabiliseren en het jojo-effect dient voorkomen te worden. Je gebuikt drie hoofdmaaltijden waarbij je verzadigd bent en dus geen behoefte hebt aan tussendoortjes. De basis in deze fase blijft veel mager vlees en groenten.

Wat zijn de voordelen?

  • Eenvoudig dieet, zonder tellen of wegen,
  • Tijdens fase 1 bereik je een flink gewichtsverlies,
  • Vlees, vis, kip schaaldieren, eieren, magere kaas en verschillende soorten groenten mag je normaal eten. Daardoor is het dieet gemakkelijk vol te houden,
  • Het dieet bevat weinig verzadigde vetten,
  • Je mag eten totdat je verzadigd bent en zal dus niet snel een hongergevoel krijgen,
  • Als je niet van koken houdt kan je gebruk maken van South Beach dieet kant-en-klare maaltijden,

Wat zijn de nadelen?

  • Veel voedingsmiddelen zijn in de eerste fase uitgesloten. Ook voedingsmiddelen die een positief effect op je lichaam hebben, zoals zuivel, fruit etc.,
  • Gedurende de eerst 2 weken mag je geen koolhydraten, geen granen, groenten en fruit. Dit is een vorm van Crash dieet. Je voelt je daardoor hongerig, chagrijnig en moe. Ook kan je last krijgen van hoofdpijn en duizeligheid.
  • Het dieet biedt voor sommige te weinig structuur. Ja mag in de tweede fase weer koolhydraten toevoegen. Sommigen mensen kunnen door teveel koolhydraten weer snel aankomen,
  • Het dieet besteedt geen aandacht aan lichaamsbeweging.

Kan iedereen  het South Park dieet volgen?

Dit dieet is voor bijna iedereen geschikt.
Als je overal een tabel met de glycemische index van de verschillende voedingsmiddelen meeneemt, is het Southbeach dieet erg doeltreffend.

Het dieet is niet geschikt voor nierpatiënten, minderjarigen, zwanger vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven

Comment Section

0 reacties op “South Beach dieet

Plaats een reactie


*


Gratis Ebook
Wij hebben ook in hekel aan spam